اکنون فعالیت های روابط عمومی به صورت 2 طرفه است و مخاطب به صورت فعال و هوشمند عمل کرده و پیام های مورد نظر خود را آگاهانه انتخاب می کند و نسبت به آنها واکنش نشان می دهد.
اصطلاح روابط عمومی برای نخستین بار در جهان در اتحادیه ی راه آهن آمریکا به کار برده شد و در ایران نیز شرکت نفت نخستین نهادی بود که دفتر روابط عمومی را راه اندازی کرد.
روابط عمومی از زیر شاخه های ارتباطات اجتماعی به شمار می رود و به دلیل جایگاه ارزشمندش در ارتباطات درون و برون سازمانی، از نقش بسیار مهمی در پیشبرد اهداف سازمان ها و نهادها برخوردار است.
روابط عمومی ها وظایف گسترده ای را به عهده دارند که انجام آنها به اعمال مدیریت شایسته ی یک سازمان یا نهاد کمک خواهد کرد. از جمله ی این وظایف می توان به آگاه کردن و خبر دادن، ترغیب، تشویق، ترویج و تبلیغ، انجام تحقیقات اجتماعی و افکار سنجی و پیوند آن به منابع سازمان و عموم مردم اشاره کرد.
هماهنگی های مورد نیاز سازمان، برقراری ارتباط با فرد، گروه و سازمان ها به صورتی که برای آن موسسه یا سازمان اهمیت دارد یا در آینده خواهد داشت، از دیگر وظایف روابط عمومی محسوب می شود.
حرفه و فن روابط عمومی برای حفظ و ادامه ی حیات مدیریت ها به اندازه ای اهمیت دارد که به پیشنهاد شورای اطلاع رسانی دولت و تصویب شورای فرهنگ عمومی کشور، بیست و هفتم اردیبهشت به نام «روز ارتباطات و روابط عمومی» در تقویم رسمی کشور جای گرفت تا فرصتی برای تعالی و تکامل روابط عمومی در کشور فراهم و بیش از گذشته بر اهمیت فعالیت روابط عمومی ها تاکید شود.
جامعه ی بین الملل سال ها پیش به اهمیت ارتباطات نوین پی برد و برای گام نهادن به دنیای فناوری های نوین ارتباطی، در هفدهم مه 1865 میلادی با تشکیل اتحادیه ی تلگرافی بین المللی در ژنو، ارتباطات را به عنوان رشته یی جهانی و بین المللی مورد توجه قرار داد. این اتحادیه در سی ام اکتبر 1906 میلادی در کنفرانسی شکل گیری اتحادیه ی رادیو و تلگرافی بین الملل را به تصویب رساند، 26 سال بعد این 2 اتحادیه با یکدیگر متحد شدند و اتحادیه ی بین المللی ارتباطات راه دور یا اتحادیه ی جهانی مخابرات (ITU) را شکل دادند و این گونه مجمع عمومی سازمان ملل متحد هفدهم ماه مه را به عنوان روز جهانی ارتباطات و جامعه اطلاعاتی نام گذاری کرد.
«مخابرات و فناوری اطلاعات، محرک های نوآوری» شعاری به شمار می رود که اتحادیه ی جهانی مخابرات در 2015 میلادی و در آستانه ی یکصد و پنجاهمین سالگی خود برگزیده است، چرا که با توجه به سرعت تحولات فناوری در سال های پیش می توان، مخابرات و فناوری های اطلاعاتی و ارتباطی را محرک های نوآوری در زندگی دانست.
اتحادیه ی بین المللی ارتباطات راه دور وظایف گوناگونی را به عهده دارد که از آن جمله می توان قانون گذاری و مدیریت فضای فرکانسی، تدوین استانداردهای تبادل داده و کمک به رشد و توسعه ارتباطات در سراسر جهان را نام برد.
منبع : ایرنا
مرکز خدمات فیش حج لبیک
- ۹۴/۰۲/۲۷